Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

17 maj 2018

Nära möte med extremt långväga resenär

Han hade nyss kommit hit till sin favoritplats vid kusten i norra Uppland. Han hade rest med eget flyg ända från Antarktis. Han är mycket smart. Han har utvecklat ett eget sätt att fiska. Han sitter på ett träräcke vid vattnet och spanar in sina byten. Det var på så sätt vi kom så nära varandra. Han ville inte berätta hur gammal han var, men jag vet att han kan bli trettio år.

Jag blir alltmer imponerad av silvertärnan, den helt suveräna 100 grams flygaren som flyttar runt 40.000 km om året. Jag kan sitta i timmar och titta på flyguppvisningarna. Men att följa flygandet med en kamera är näst intill omöjligt. Både min och kamerans snabbhet räcker oftast inte till. 

Silvertärna vid Upplandskusten © Mats Lindfors Webbkusten Fotografi


Silvertärna vid Upplandskusten © Mats Lindfors Webbkusten Fotografi


Silvertärna vid Upplandskusten © Mats Lindfors Webbkusten Fotografi

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...