Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

24 maj 2017

Vilken bild på fisktärnan är bäst?

Vi tog oss ned till havet för att äta årets första lunchsallad i den tillfälliga försommarvärmen. Vinden blåste friskt från nord. Men ändå hade vi lä bakom en liten träddunge. Vid strandkanten flög en fisktärna fram och tillbaka på jakt efter föda.

Dagen då jag skulle försöka ta några seriösa bilder på en fisktärna hade kommit. Jag var inte ute för att fotografera, men hade kameraväskan med mig ändå. För första gången hade jag en lång telezoom (100-400mm). Jag hämtade kameraväskan och funderade på hur jag skulle kunna fotografera den lilla fågeln som flög alldeles för långt bort. Efter lite funderande så gick jag ut på en stenig vågbrytare och det visade sig vara ett lyckokast.

Men vilken bild på fisktärnan blev bäst? Jag har lagt ut åtta bilder på min bildmarknad. De två bilder här i bloggen är mina absoluta favoriter. Men jag kan inte välja den som jag tycker är bäst. Bägge har sina fördelar och styrkor. En bild är lugn och meditativ och den andra är där våra blickar möts. Det har gått sju sekunder mellan bilderna. Vad tycker du?

Fisktärna seglar över vattnet och tittar rakt in kameran. 


Fisktärna seglar över vattnet på jakt efter föda. 





ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...