Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

30 maj 2017

Lite om konsten att se en bild utan att tänka alls

Ecke Hedbergs ateljé i Tallbo
Vi var på besök i Ecke Hedbergs konstnärshem i Tallbo för några dagar sedan. E hade ofta pratat om att göra ett besök där, för det är en konstnär hon tycker mycket om. Besöket där var mycket intressant och givande. Huset låg också i ett mycket vackert landskap. Jag passar ofta på att inspireras av måleri när chansen ges. Det ger en bra träning i bildseende.

Efter besöket i konstnärshemmet så gjorde sig ett trängande behov sig påmint. Jag gick lite avsides i naturen och gjorde det jag skulle. (Grässlänten tog ingen skada.) Och utan att ens tänka det minsta lilla alls så uppenbarade sig en bild rakt framför mig. Jag tog upp kameran och tryckte av. Är bilden påverad av måleriet?

Jag rekommenderar vart att göra ett besök i Tallbo för ett besök i Ecke Hedbergs konstnärshem!

Från Tallbos hemsida: Ecke Hedberg räknas som en av det tidiga 1900-talets mer betydande svenska landskapsmålare och nämns ofta tillsammans med prins Eugén, Nils Kreuger, Carl Larsson och Anders Zorn. Ecke kallas inte helt oförtjänt för "Gästriklands konstnärlige upptäckare".

En bild från naturen vid Tallbo, Ecke Hedbergs konstnärshem.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...