Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

28 september 2013

Lite om att misslyckas med en ny hemsida

Jag har misslyckats! Under sommaren har jag lagt ned mellan en till tvåhundra timmar för på att byta ut min hemsida mot en helt ny som också fungerar fint på plattor och mobiltelefoner. Den som jag använder nu har funnits i samma form och system i hela sju år och hänger inte riktigt med längre.

Men vilket elände! Jag insåg igår att jag har misslyckats. Det nya testvarianten ser och är inte bra och kommer aldrig att göra det. Eller rättare sagt, den ser bra ut, men jag nöjer mig inte med bra, den skall se och vara ENASTÅENDE BRA! Dit kommer jag aldrig med Wordpress som motor.

Jag ratade Wordpress för sju år sedan och jag gör det igen. Ändå är det ett så populärt publiceringssystem, troligen det mest använda. Men det ger mig inte tillräcklig kontroll, varken över design eller funktion. Wordpress är ju heller inte byggt från början att hantera bilder. Det är ett hopkok av olika teman och pluginer och resultatet blir ett slags pytt i panna. Det duger tyvärr inte för mig. Även fast jag kan gå in i och skriva om koder lite här och där. Slutresultatet blir skräp för mig.

Så det är bara att börja om från början igen... Jag har ett annan intressant lösning jag tänker pröva med. Byggd av en fotograf för fotografer. Vi får se hur det går.

Jag kanske ska tillägga att jag byggde min första hemsida 1996. Och att jag har ett flertal kunder som jag hjälper med hemsidor och uppdateringar m.m. Men då använder jag ett CMS-system.

Tjocka och dimma i Stockholms ytterskärgård. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...