En av Sveriges bästa fotografer, Denise Grünstein, representerad på Moderna Museet, hade nyss en bild till salu på Bukowskis market. Utropspriset var 50.000 kr för en bild monterad på silkonglas 125 cm bred, minns ej höjden. Två bud hade lagts, varav det högsta var på 20.000 kr. Vad jag förstår så är det inte ens i nivå med framställningskostnaden för kopian. Detta är chockerande uselt, så uselt att Bukowskis nu har dragit tillbaka bilden. Ska f-n vara fotograf i Sverige.
Trots ett år med Fotografiska och en mängd av små fotogallerier i Stockholm så verkar absolut inget ha hänt när det gäller viljan att betala för bra fotografi ens från dom bästa fotograferna som landet har. Detta känns väldigt deprimerande. Kan det någonsin komma till att bli en vändning på den fronten?
Den överkörda plåtburken får symbolisera den usla prisnivån för de till och med bästa Svenska fotograferna.
1403 blogginlägg sedan 2007
.
10 juni 2011
Värdelöst att vara fotograf i Sverige
bloggtipset
Hösteftermiddag vid en dimmig sjö i Gävleborg
Dimmigt. Drömlikt. Lugnt. Stilla. Tyst. Skymning. Trettio minuter en hösteftermiddag vid en sjö i Gävleborg. Dagen innan det stora snöfalle...
de senaste 12 månadernas bloggtopp
- Bakgrundsbild juli 2025 - Fågelsundet norra Uppland
- Hasselblads fotosalong - ett ”klick” i rätt riktning
- Århundradena svindlar i trappan vid nya Slussen
- Äntligen så blev besöket på Fotografiska av
- Övergreppsrecensionen om Anders Petersen
- Djurgårdsfärjan på väg i Stockholms sommarnatt
- Full fors i Bredforsens naturreservat nära Söderfors
