Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

23 mars 2008

Tankar från sofflocket på påskdagen

Tankarna virvlar runt i mitt huvud likt flingorna i en snöby i april. Tänker på en del av de nya duktiga kvinnliga fotograferna som kommer fram i en aldrig sinande ström. På My Hellstens kossor som fanns på Vårsalongen, med på Art+Commerce "PEEK" i New York där flera av världens mest respekterade fotografer finns. På Kimikos, en Japanska som bor i frankrike, märkliga och fantastiska självporträtt, Kimikos hemsida. På Monika Bielskytes mörka svartvita bilder som fullständigt tar andan ur mig, alla Monikas projekt. Och undrar lite vad männen egentligen gör för nytt inom fotografin. Något som berör. Kommer inte på någonting. Eller är det bara en slump att tjejerna kommer med så bra bilder?

Tänker på att jag så gärna vill utrycka mig berömmande och positivt till en fotograf som inte alls har fått den uppmärksamhet hon förtjänar och upptäcker hur ordfattigt svenska språket är. Funderar och funderar men det finns banne mig inga bra ord. Bra, fint och duktig känns ju mer som ett fattigdomsbevis att använda. Ord som inte tas på allvar ens. Men vi är väl ett folk som inte berömmer varandra så mycket antar jag. Och många av oss är dessutom usla på att ta emot komplimanger. Men jag ger inte upp. Vi behöver berömma varandra mer.

Glädjer mig åt att ha sålt bilder i mitt galleri på Åsögatan innan det ens har öppnat. Har börjat att sitta där och jobba lite trots att riktig belysning saknas. Det känns som att det kommer att bli riktigt bra där.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...