Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

30 december 2022

En bild tagen i totalt oinspirerande mellandagsväder

Det var mörkt redan tidigt på eftermiddagen. Tjocka moln täckte himlen. Ändå så tog jag kameran och gav mig ut på en fotorunda runt Tyresö slott. När jag körde ut bilen på vägen så kom de första regndropparna på vindrutan. Men det kunde inte stoppa mig. Jag fortsatte mot destinationen. Och regndropparna fortsatte att falla. Jag fördrev tiden med ta en liten extra runda med bilen och stannade till vid sjön Fatburen. Den hade stora pölar på isen. Gick fram till strandkanten. Massor av pinnar och grenar låg tyvärr utslängda på isen. Barn älskar att slänga ut pinnar och annat på is av någon anledning. Jag kände mig irriterad av att det skulle omöjliggöra för mig att kunna ta en bra bild. Klona i Photoshop är inget för mig. Men jag tog en bild ändå. 

När jag en dag senare betraktar bilden hemma på bildskärmen så inser jag att den "irriterande" grenen gör bilden bättre. Många gånger förut har jag varit med om samma sak. Jag vill ha ett perfekt städat motiv, men något störande element finns som senare visade sig förbättra bilden. Så perfektion är egentligen inget att sträva efter. Det kan istället göra bilden död och stum. 


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...