Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

15 november 2021

Dagen då allt stämde i landskapsbilden vid Albysjön

Impressionistisk spegling i sjö

 Jag tror knappast att mitt besök på "Prinsens berg", kunde varit tursammare. Och då menar jag platsen, där målarprinsen Prins Eugen hade stått med sitt staffli vid Albysjön i Tyresö 1904 och skapade den kända målningen "Det klarnar efter regn". Jag var intresserad  av att se var i landskapet solen skulle gå ned i mitten på november. Det jag fick se var att solen inte kunde gått ned på en bättre plats för att få en fin bildkomposition. Och molnen som kom att speglas i den stilla lugna sjön var helt fantastiska. 

Den första bilden jag tog var med vidvinkel. Den var anslående vacker. Men det var en komposition som nästan vem som helst skulle kunna ta, så jag var inte riktigt nöjd med den, hur vacker den än var. Så jag använde ett teleobjektiv istället och började att leta efter intressanta utsnitt. Det var inte helt lätt att se i det skarpa motljuset. Plåtade mest på känn, det brukar bli bäst så. Och senare hemma på kvällen såg jag i datorn att jag hade fått en riktigt fin bild som jag var mycket nöjd med. Solens spegling i sjön hade hamnat helt perfekt. 

Se gärna fler av mina Tyresöbilder i albumet Tyresö.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...