Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

11 november 2021

Trodde att det var slut med Insta och så hände detta

 För en månad sedan så skrev jag i bloggen att jag aldrig skulle lägga ut någon mer bild på Instagram. Dom hade ju deklarerat att dom inte längre skulle vara en bilddelningsapp. Nu skulle dom satsa på underhållning. Så det som sedan hände var helt oväntat! 

En vecka efter mitt blogginlägg så kunde man plötsligt se bilderna i större storlek i webbläsaren på datorer. Det hade hela tiden varit mitt största irritationsmoment. Att jag inte kunde se de små bilderna på ett njutbart sätt. Men nu var det plötsligt möjligt. Toppen vad bra! Och inte nog med det. Nu kunde man också ladda upp bilder från webbläsaren på datorer. 

Därför har jag beslutat att ge Instagram en ny chans. Två bilder har jag laddat upp sedan dess. Jag räknar med att min typ av bilder aldrig kommer att bli någon större framgång på Insta. I huvudsak enstaka liggande bilder med natur och landskapsmotiv. Total avsaknad av människor och få uppdateringar med lång tid mellan. Alltså knappast bilder som får Instabesökarna att stanna någon längre tid på plattformen. Det är inget som gillas av Instas algoritm. Det lilla jag kan göra åt saken är att försöka hitta bilder som blir bra med en kvadratisk beskärning. Men då minskar bildurvalet drastiskt. Men så får det bli under en provperiod. 

Nytt från Instagram är att dom vill att man endast ska hålla sig till mellan 3-5 #hashtaggar. Det tycker jag verkar klokt. Att se uppladdade bilder med tio, tjugo eller trettio hashtaggar ger mig en känsla av desperation och förstör bildupplevelsen. Hashtaggar kan med framgång läggas i en kommentar. Jag har provat. Det fungerar. Och då kan man också radera och lägga en ny kommentar men andra taggar om man så vill.  

På mitt instagramkonto tänker jag bara ha mellan tolv till femton bilder. Dom ska bara ge ett smakprov och locka till att besökaren fortsätter till min hemsida matsfotokonst.se där det finns tusentals bilder i sorterad ordning. Jag kan tänka mig att Instas algoritm inte heller gillar det. Men jag har inte kontot för att behaga Instagram. Och tävla om att ha flest följare och få flest hjärtan. Jag är inte alls någon tävlingsmänniska. Inte har jag heller tid och energi för det. Bara en procent lyckas på sociala medier har det framkommit. Algoritmen verkar vara inställd så. Alltså helt omöjligt att lyckas bra för de allra flesta. 

UPPDATERING 29 MARS 2022

Jag pausar mitt instagramkonto tills vidare. Det känns ändå varken roligt eller givande på något sätt att lägga upp mina bilder där. Vara slav under en hemlig algoritm som ingen vet hur den fungerar. Jag har ju ändå en egen hemsida med 4000 bilder och en blogg med över tusen inlägg. Det känns givande och ger mig energi och glädje!  Men att däremot se på andras bilder på instagram gör jag gärna. 


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...