Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

19 september 2021

Den nya kameran gav mig den svartvita blicken åter

 Året började mycket bra och har fortsatt mycket bra för min bildförsäljning. Speciellt så har mina svartvita Stockholmsbilder med några år på nacken varit mycket populära. Och just för att det har gått så bra kände jag mig mer eller mindre tvungen att investera i en ny kamera. En tillfällig prissänkning på sju tusen fick mig att slå till på en ny spegellös kamera. Den kunde vara bra just för att fotografera fåglar och djur som rör på sig tänkte jag. Problemet var att så gott som alla sjöfåglar hade försvunnit från skärgården när jag väl fick kameran i min hand för några veckor sedan. Väldigt dålig timing kan man säga. 

Nåja, jag var ju då tvungen att ge mig ut och fotografera mer stillastående motiv istället. Jag måste lära mig att hantera kameran så att hanteringen av den sitter i ryggmärgen. Men märkligt nog så har kameran fått mina ögon att öppna sig för svartvitt igen. Den ena svartvita bilden efter den andra sitter som smäck. Bara sådär helt plötsligt. Det finns absolut ingen som helst tanke bakom. Det bara blir så. 

Se gärna fler av mina svartvita bilder albumet Skärgården i svartvitt.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Krokigt tall på klippa


Trädrot omkullvält i svartvitt


Tallgren vid havsklippa svartvitt

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...