Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

06 maj 2021

Rätt plats ljus komposition och tillfälle - då sitter bilden

Det är mycket som skall stämma för att en bild ska bli en riktigt riktigt bra BILD. En bild som är värd att se på om och om igen. En bild som kan sitta på väggen och ge stämning och energi. En bild som ger det lilla extra. 

Kapplasse naturreservat är en fantastiskt intressant plats på norra Upplandskusten med sina rödaktiga klippformationer som jag älskar. Jag hade varit där en sen kväll i början på augusti och gjorde ett återbesök där med E några veckor senare. Solen kom att bli väldigt orange med ett lätt avståndsdis som jag tycker så mycket om. Och ändå så höll sig havet fortfarande blått.

Omständigheterna var alltså mycket goda för att kunna få en riktigt bra bild. Genom en slump gick E upp och ut på en klippa samtidigt som solen just försvann ned bakom horisonten. Och då satt BILDEN där i kamerasökaren och det var bara att trycka av. Jag blev dessutom extra nöjd med kompositionen. Den svarta siluetten av E längst till vänster och den gula kanten på solen längst till höger. Ovanligt lyckat!

Se gärna fler av mina bilder från Kapplasse norra Uppland i albumet Upplands kust & vatten på min hemsida.

Alla bilder går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja fotoprintar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Människa på klippa vid havet

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...