Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

11 maj 2021

Lundell hjälpte mig att upptäcka mina egna vardagar


Det är mycket mycket Lundell nu. Ulf Lundells "Vardagar 4 och 5" omskrivs av nästan varje kulturredaktion i landet. Vem har kunnat missa det? Själv så har jag bara läst etthundra sidor av Lundells "Jack" när den kom ut, sedan tröttnade jag. Men nu blev jag nyfiken på "Vardagar" och kunde läsa några tiotals sidor gratis på nätet. Många har beskrivit honom som en grinig surgubbe som har synpunkter och klagar på det mesta. Jag ville skapa mig en egen uppfattning. Han bor ju och upplever naturen nära precis som jag själv. Och är också lite av en eremit just nu. Bara några år skiljer oss åt i ålder. Så igenkänningspunkterna borde kunna vara många tänkte jag. Men det vet de tusan.

Istället för att köpa "Vardagar" började jag att läsa min egen blogg med 1100 inlägg sedan 2007. Det var ju mycket av mina egna vardagar. Det hände mycket under den tiden. 1100 inlägg kommer att ta flera dagar att läsa. Intressant värre att läsa om sitt eget liv för sådär tio femton år sedan. Nu när jag fått lite distans. Och fått en ekonomiskt någorlunda trygg tillvaro. 

Jag har läst några år av mina egna blogginlägg. Och har upptäckt. Att jag är inte en grinig deppgubbe. Det var ju skönt. Jag skriver riktigt bra. Glädjande. Trodde att jag skrev halvbra. Jag har en otrolig energi och upplever så mycket att man kan tro att jag går på någon drog. Enda drogen är naturen, konsten och skapandet. Lyckas vända på saker och ting för det mesta till det positiva. Nästan jämt. Men så har jag aldrig skrivit om sömnlösa nätter med kallsvett och funderingar på om hur jag ska kunna betala hyran i fortsättningen. Men det löste sig alltid. Det också. 

Ulf Lundell har faktiskt hjälpt mig med en sak en gång på 80-talet. Jag jobbade deltid i en skivbutik. En kund frågade mig "Har ni Orup?" Orups debutsingel. Jag såg ut som en fågelholk. Gubben i Aktuellt tänkte jag. Lundell såg att jag fattade noll och pekade mot hyllan med singlar. "Den står där", sa han. Lundell var ofta och kollade in skivor tillsammans med sin polare Kjell. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...