Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

13 januari 2021

Tillbakablick - en underbar skärgårdsvinter 2006

Det är tyvärr inte mycket att glädja sig åt denna vinter 2021 som skärgårds och landskapsfotograf. Hitintills i alla fall. Hela fyrtiofem dagar utan sol. Regn nästan varje dag. Sol igår, men idag är molnen tillbaka igen. Nederbörd är att vänta. Blötsnö. Och på det som kommer pandemin och dess verkan på att begränsa livet som det levdes förut om vintrarna. 

Då har jag i alla fall tur som kan grotta ned mig i mitt stora bildarkiv och leta efter bilder som jag tidigare har missat. Jag betar av bilderna som jag tog med min första digitala systemkamera som bara hade åtta megapixel i upplösning. Nästan ingenting mot vad dagens kameror kan prestera. Den köpte jag hösten 2004. Men det hindrade inte mig för att kunna få en hel del mycket bra bilder tagna. Och det går att göra riktigt fina printar upp till 70x100 cm. 

När jag kom till året 2006 i bildarkivet så dök det upp en massa fina vinterbilder som jag hade förbisett tidigare. Kanske delvis för programvarorna för bildbearbetning på den tiden inte allas var lika bra som idag. Och bildskärmarna var inte helt bra på den tiden heller. Vilken skillnad mot det är nu! 

Bilden som jag blev mest nöjd med är fotograferad från en Waxholmsbåt när vi passerade Kanholmsfjärden. Det gula lilla fyrhuset gjorde verkligen det lilla extra i det det annars helvita skärgårdslandskapet. 

Se gärna fler av mina vinterbilder i albumet Vinter i Stockholms skärgård på min hemsida. De flesta går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar.

Fjärd med fyr i skärgården på vintern

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...