Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

29 december 2020

Mina fem favoritbilder från märkliga året 2020

 Det konstiga året 2020 har nu mindre än sextio timmar kvar. Det blev inte mycket som var tänkt. Bara en enda resa från Stockholms län. Och då bara tjugo mil norrut. Naturreservaten kring Stockholm var nästan överfyllda av besökare under hela den soliga och varma sommaren. Inget drömläge för mig som fotograf av kustlandskap. Så jag höll mig mest hemma och målade om huset istället. Det är ju sånt som behöver göras emellanåt. 

Det blev ovanligt många fågelbilder bland favoriterna i år. Mer än någonsin. Kanske just för att lanskapet kring Stockholm var fullt av människor. Och så kom jag nästan ingenstans mot en normal sommar då jag brukar besöka fler kustlandskap i landet. 

Att fotografera fåglar har inte varit mitt bästa område. Så året 2020 gav mig en utmärkt träning att hitta för mig nästan nya motiv, fast dom har funnits där hela tiden, och lära mig hur man bäst fånga dom på bild. Det är något helt annat att fotografera motiv som rör på sig än stillastående kustlandskap.

Trot allt så känner jag mig riktigt nöjd med dessa fem bilder. Få se om jag kan komma ut till några storslagna kustlandskap under 2021. Hoppas att det blir ett mer normalt år vad det lider.

Gott Nytt 2021!


Ejderpar i hav av solreflexer


Strömstare vid en fors


Silvertärna flyger i motljus


Skymningsmoln speglas i lugnt hav


Sjöfåglar i speglande hav svartvitt

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...