Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

25 maj 2012

Den sköna Miranda på en halvvind i kvällsbrisen

Den undersköna mahoganysegelbåten Miranda kom stilla glidande på en halvvind i kvällsbrisen. Den kom för att söka natthamn i Stora-Nassa i Stockholms ytterskärgård år 2000. Jag hade turen att se henne komma seglande och hade en kamera i handen. Det gällde för mig att blixtsnabbt få till en bra komposition. Jag minns att jag sprang längst berghällen för att hitta linjer som avgränsade bilden. Och just då glimmade den gyllengula solen till på seglet i masttoppen. Jag slängde iväg några bilder utan att hinna kolla exponeringen. Det här är den av bilderna som jag gillar bäst. En annan hänger som utsmyckning på Norrtälje sjukhus.

I år 2012 fyller Miranda 100 år. Den byggdes till Olympiaden i Stockholm 1912.

Bilden "Kvällsbrisen" finns att köpa som fototavla på mats bildmarknad.

Miranda på en halvvind i Stora-Nassa, Stockholms skärgård

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...