Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

14 september 2009

70-talsfotografier och svarta moln över Skeppsholmen


Det var en vecka kvar av fotoutställningen med 70-talsbilder ur Moderna Museets samling och jag kände mig manad att gå dit. Det sammanträffade med Skeppsholmsdagen och ön var sprängfylld med aktiviteter samtidigt som molnen svartnade dramatiskt på himlen.

Intresset för foto är på topp och det var nästan trängsel i utställningsrummet. Många bilder kändes som gamla bekanta som jag hade sett i fototidningar tidigare. Mestadels från svenska fotografer. Inget kändes riktigt angeläget innan jag kom fram till Nan Goldins två bilder. Larry Clark hängde bredvid, men av någon anledning så funkar dom bilderna inte alls på mig. Flera av de bästa amerikanska fotograferna hade bara en bild med. Jag hade gärna sett många fler. Min favorit Ernst Haas fanns inte ens där.

Känslan efteråt blev lite tafatt, ingenting studsade till, tog tag i mig eller så. Inte värdelöst men heller inte så väldigt givande. Mest en upprepning på vad jag redan hade sett. Att stått i det hällande regnet som brakade ned utanför hade nog varit mer uppfriskande.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...