Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

16 september 2009

Konstnär spelade schizofren och lurade till sig nära två miljoner

Rubriken stämmer nästan helt, men kvinnan som lyckades lura till sig nära två miljoner från Försäkringskassan var inte konstnär. Hon var en "vanlig" kvinna som hade gått till läkare och spelat psykiskt sjuk och på så sätt kunna lurat till sig den enorma summan pengar. Det har stått några små notiser om fallet i tidningarna men nästan ingen har reagerat eller brytt sig om det. Nu har hon blivit återbetalningsskyldig men ej straffad vad jag förstår.

Annat var det när konstnär Anna Odell spelade psyksjuk och fick större delen av svenska folket att spy upp sin avsky. Anna kostade samhället runt 10.000. Artiklar och rubriker i tidningarna var lika omfattande som hon var en massmördare. Jag blev skrämd av den lavin av hat mot henne som rullade på i månader. Det saknades helt proportioner. Hur kunde det bli ett sådant raseri? Jag tror att det var för att hon var konstnär. Det är på något sätt tillåtet att angripa och avsky konstnärer för väldigt många. Jag tror att det finns en stor oförståelse för konst och konstnärer i Sverige. Och Anna Odell gav ett utlopp för den. Eller finns det en annan förklaring?

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...