Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

03 september 2023

Fick jag den bästa bilden på supermånen - bluemoon?

 Supermånen i augusti och i denna augusti 2023 en blue moon. Två fullmånar på en månad som är mycket sällsynt. Det fick mig att ta mig ut till havet vid Bönans fyrplats norr om Gävle den 30:de. En extrem stor samling myggor hälsade mig välkommen till piren efter åtta på kvällen. Jag trodde att det skulle vara fullt med fotografer där, men jag var den enda. Himlen var i stor sett helt täckt av moln. Så det kändes som det hela var kört. Men 20.31 visade sig några smala orangt lysande streck över horisonten. Det var månen som var på väg upp. Knappt synlig. När jag ändå var där så tog jag några bilder med jämna mellanrum och hoppades att månen skulle bli helt synlig någon minut i alla fall. Men det var kärvt. Det var moln moln och flera moln. Först efter 21 minuters väntan kom nästan ett genombrott. Och "nästan" denna gång skulle visa sig vara mycket lyckat. Bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Ibland kan molnen vara mina bästa vänner.

Bilderna går att beställa som högkvalitativ "fineart printar" på min hemsida Mats Fotokonst.

Nästan alla bilder på min hemsida går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Supermånen i augusti 2023 - blue moon - vid Bönans fyrplats norr om Gävle
Supermånen i augusti 2023 - blue moon - vid Bönans fyrplats norr om Gävle

Supermånen i augusti 2023 - blue moon - på väg upp mellan molnen vid Bönans fyrplats norr om Gävle
Supermånen i augusti 2023 - blue moon - på väg upp mellan molnen vid Bönans fyrplats norr om Gävle


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...