Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

20 juli 2023

Efter ovädret nere vid fjärden

I över fyrtio års tid har jag besökt fjärden i min närhet på Brevikshalvön i Tyresö. Besöken har nästan alltid varit mycket givande. Jag har kommit att ta många fina bilder där under årens lopp. En bild har blivit speciellt mycket omtyckt och användes till och med av WWF inför en kampanj om Svenska pärlor (Sveriges vackraste platser).

Årets juli har varit minst sagt molnigt och regnigt, vecka efter vecka. Men ändå så har jag ofta tagit mig en liten tur ner till fjärden. Igår i ökande vind och med moln som mörknade snabbt. Jag bestämde mig för att först ta en tur till sydligaste udden på Brevikshalvön och sedan återkomma till fjärden. Då hade det börjat att klarna upp lite och vinden hade avtagit. De ljusa molnen på himlen blev en fin kontrast till den mörka klippan vid vattnet i förgrunden och den ännu mörkare förkastningsbranten lite längre bort. Väderomslag blir ofta intressanta att fotografera. Den här bilden blev klart bäst i svartvitt tycker jag.

Storlek avstånd linjer och former är nära idealiska för att skapa fina bildkompositioner vid den här lagomt stora fjärden. På den andra sidan av halvön ligger den betydligt större, flera sjömil stor, Erstaviken. Där kan jag inte alls hitta några bra bildkompositioner, utan det blir mest bara platt och ointressant.

Det är ofta fotografer lockas till storslagna platser med vidunderliga utsikter. Visst är det en härlig upplevelse att vara där, men desto svårare att göra en intressant blid som inte bara blir ett platt fall.

Klippor vid Kalvfjärden på Tyresöbrevikshalvön. © Fotograf Mats Lindfors/ Webbkusten


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...