Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

31 augusti 2022

Testar Vero efter att ha dissat usla Instagram

 UPPDATERING 25 MAJ 2013

Tyvärr så blev inte VERO det jag hoppades. Alldeles för få duktiga fotografer anslöt sig dit. Så jag ligger lågt med min närvaro där. 

--------------------------------------------------------------

Den senaste tiden har massor av duktiga fotografer i världen klagat över Instagram om minskande räckvidd och ointressanta poster i sina flöden. Insta satar mest på film numera. Flera av dom har börjat att testa Vero istället som är bättre för fotografer att visa bilder på utan en styrande algoritm. Vero kom för några år sedan, men tillväxten stannade av tills nu. Nu är den på gång igen. Jag tar också chansen att prova vad Vero går för. 


Min första bild lade jag in där igår. Av en tillfällighet så hamnade min bild bredvid min namne (nästan) från Danmark, den kända duktiga landskapsfotografen och Youtubaren Mads Peter Iversen. Jag heter Mats Ivar. Våra bilder är snarlika. Mads har fotograferat den kända kyrkan på Island som många fotografer världen över har vallfärdat till. En ikonisk bild i fotokretsar. Jag har fotograferat en ruin av ett kapell på Öland. Island är nummer ett för landskapsfotografer, Öland känner någon knappt till. 

Jag har har aldrig gillat att följa massan, jag vill hitta eget, på mindre fotograferade platser i Sverige. Frågan är om man kan nå framgång på Vero med den inställningen? Jag kommer aldrig att ändra min fotostil för att nå populäritet på social media eller för att någon algoritm kräver det. Jag har haft haft möjligheten att kunna livnära mig på min eget fotograferande i många år utan att vara stor på social media. Och kunde även ha ett eget galleri på Södermalm i Stockholm i sju år. Tills hyresvärden chockhöjde hyran. 

Mitt konto på Vero @matslindfors

Varmt välkommen att följa mig!


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...