Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

28 juni 2022

1:a dagen på Ölandstrippen - vilket fantastiskt ljus

 Redan den första dagen på Öland i mitten på juni skulle visa sig komma med ett fantastiskt spännande ljus. Efter nedresan brukar jag vara lite småseg. Så vi gjorde det enkelt och tog oss bara ett par mil söderut till Kapelludden på Ölands östra sida framåt kvällen. Vädret var lite sisådär, vilket kunde betyda något riktigt bra om man är landskapsfotograf. Regnbyarna hängde i luften. 

Vi körde mot fyren och undersökte landskapet. Mitt intresse sökte sig först ut mot havet med de låga molnen. Men så vände jag på mig och fick syn på den mörka dramatiska ruinen. Och så kom den, den där glipan i molnen som lät ljuset flöda på just det som jag var intresserad av. Den lilla regnbyn som låg över S:ta Britas kapell. Att skapa bilderna tillsammans med naturens förändringar och tillfälligheter är fotografering när den är som bäst för mig. Jodå, det blev ett par riktigt bra bilder till under kvällen. Men dom återkommer jag till senare. För den som inte vill vänta så finns dom på min hemsida. 

Se gärna fler av mina bilder från Öland i albumet Ölands kust & landskap på min hemsida.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.
Sankta Birgittas kapell
Dramatiskt ljus över ruinen av S:ta Britas kapell på Öland. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...