Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

04 oktober 2021

Nu är det slut - Instagram en bottennapp-app för mig

Efter att ha haft mina bilder på webben i hela tjugofem år, så är det dags att summera vad som har varit mest och minst lyckat under dom åren. 

Hemsidan från 1996 började ganska omgående att sälja bilder. Ett skivbolag hittade en bild för sin tv-reklam. Så började det. På 2000-talet när många bildbyråer gick i konkurs, då startade jag Webbkusten.com, min egen bildbyrå, med fokus på Stockholms skärgård. Det är det klart bästa jag gjort i mitt yrkesliv. Sedan dess har min huvudsakliga inkomst kommit därifrån. 

Bloggen startade jag 2007 och med hjälp av den fick jag kontakt med många trevliga människor och där fick också en del nya kunder. Det blir också som en slags dagbok som det är kul att gå tillbaka och läsa i. Varje dag så läses ett eller flera blogginlägg av besökare som hittar dit, år efter år. Jag läser dagligen många bloggar fortfarande. 

På Twitter 2009 var jag mycket aktiv i sex månader och fick många nya kontakter. Jättekul, men det var väldigt tidsslukande, så jag slutade tvärt. 

Facebook, där kändes starten lite trög och tvekande. Men så småningom så hittade jag vänner och många intressanta sidor och grupper att följa. Och när jag väl hittar några fina bilder där så går det att se dom stora på hela skärmen utan störande grafik runt om. Ett verkligt plus! Facebook är på det sättet den bästa bildvisningsappen. Där känns det också kul att lägga upp lite bilder ibland och få lite respons på dom. Men det är mest bara för skojs skull. 

Och till slut så kommer vi då till Instagram, som jag aldrig egentligen fått ut något av. För små bilder för min smak. Gjort för mobilen som jag aldrig använder för att titta på bilder. Bilderna gå ej att förstora och grafiken runtom är störande och ful. Fattar ej att ca en miljard människor använder Instagram dagligen. Och nu har även chefen för Insta sagt att det inte längre främst skall vara en bilddelningsapp. Dom skall mest vara inriktade på filmunderhållning i fortsättningen. Ta efter TikTok alltså. Ett långfinger till alla duktiga fotografer. 

Det kanske bara är jag? Men jag har känt mig lite som en idiot när jag har laddat upp bilder på Insta. Så sedan sjutton månader har jag inte laddat upp någon bild. Och nu har jag bestämt mig, jag kommer aldrig mer att ladda upp någon ny bild. Kvar finns tolv bilder som får vara smakprov om någon hittar mig där. Och på det sättet hitta vidare till min hemsida. Mitt långsamma sätt jobba, med enstaka liggande bilder utan människor och med det smala intresseområdet är inget som Insta gillar och lyfter fram. Tvärtom. Varför kämpa i motvind. En verklig bottennapp app för min del. 

Jag lider av att se så många duktiga fotografer lägga ned så mycket tid och energi på Instagram På en bildapp där det inte ens går bra att njuta riktigt ordentligt av bilderna. Bilder som läggs på social media blir oftast inaktuella (osynliga) på mindre än ett dygn och kan heller inte hittas med sökmotorer. 

Tack och adjö Instagram!

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...