Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

19 april 2021

Det vresiga stenblocket vid Kapplasse naturreservat

Jag är ju galet förtjust i klipplock! För några år sedan fick jag syn på ett mycket intressant klippblock på en webbsida. Det låg vid havet i Kapplasse naturreservat i norra Uppland. Den platsen måste jag besöka, tänkte jag direkt. 

Vid hemfärden från Gävle i början på augusti den sommaren stannade jag till vid Kapplasse. Jag kom dit när det bara var tjugo minuter kvar till solen gick ned. Jag rusade fram längst den kilometerlånga stigen. När jag kom fram till stranden med det vresiga stenblocket så var det bara tio minuter kvar till solen skulle försvinna under horisonten. Snabbt fram med kameran och börja leta bildvinklar. Tur att tekniken satt i ryggmärgen. Annars så skulle jag inte haft en chans att hinna få någon rättexponerad bild. Inget stativ användes som vanligt. Fotograferar nästan alltid på fri hand. 

Tydligen så kom jag dit i rätt minut! Solen hade försvunnit ned bakom en liten bergsrygg men lyste fortfarande på det vresiga stenblocket. Till och med molnen hade hade formerat sig på allra bästa sätt på himlen. Det var bara att trycka av och där satt bilden. Vilken fullträff!

Jag stannade kvar i ytterligare tjugo minuter, men ingen bild kunde mäta sig mot denna. Promenaden tillbaka blev minst sagt spännande då ljustet hade avtagit rejält och jag inte hade någon ficklampa. Stigen blev svår att följa, så gott som osynlig över hela det breda klapperstensfältet. Det gällde att hitta rätt öppning mellan träden på andra sidan för att hitta stigen. Svettig och med bultande hjärta kom jag tillbaka till bilen. Jag hade bilden!

Se gärna fler av mina bilder från norra Uppland i albumet Upplands kust & vatten på min hemsida.

Alla bilder går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja fotoprintar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Stenblock vid Kapplasse Uppland

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...