Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

23 juli 2020

Meditativt och lugnt tillstånd vid havet

Att bara vara vid havet är ett skönt meditativt tillstånd som jag aldrig kan få nog av tycks det. Men att få den känslan på bild är inte det lättaste. Det är att försöka fotografera något som nästan inte syns. Jag tog mig till Breviksmaren, bara några kilometer hemifrån, för att njuta av stillheten som kan infinna sig där i skymningen i skärgården vid havet.

Många små fiskar gjorde ringar vid vattenytan i sin jakt på föda. Några rosa moln speglade sig i den blåa lugna vattenytan. Kunde jag få till en komposition av detta? Dom där ringarna på vattnet kom högst oregelbundet och kunde dyka var som helst. Det fanns inte tid att tänka. Jag fick bara försöka att känna in läget och ta bilder helt på känsla. De flesta bilder blev kassa. Men en lyckades riktigt bra.

Meditativa bilder - less is more - minimalism - känns bara bättre och bättre att försöka fånga med kameran.

Se gärna fler bilder i albumet Enkelhet och lugn vid vatten på min hemsida. De flesta går att beställa som fotokonst, på fotoprintar och canvas.


Skymningsmoln speglas i lugnt hav

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...