Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

10 oktober 2019

Höstbild i Prins Eugens fotspår kring Tyresö slott

Hösten var här och jag ville hitta motiv för en riktigt fin vacker höstbild. Lockad av målarprinsen, Prins Eugen, tog jag mig till Albysön nära Tyresö slott. Där hade han ställt upp sitt staffli på en klippa för 115 år sedan och målat "Det klarnar efter regn". Den målningen finns att se på Waldemarsudde på Djurgården.

Själv så höll jag mig nere vid strandkanten spejande efter ett bra motiv att fotografera. Ljuset var inget vidare. Solen höll på att försvinna i en molnbank. Jag fick syn på en helt gul björk som lutade kraftigt mot sjön. Men vid första försöket att fotografera björken från den högra sidan så kom en stor villa med i bakgrunden. Det var inte helt lyckat.

Jag gick närmare björken och stod vid dess stam. Där hittade jag mitt motiv och fotograferade några ganska lika utsnitt och bildvinklar. Vattnet såg ut som silver och hade precis de rätta krusningarna och reflektionerna av den gula låga grenen på björken. Den enda färgen i bilden kom att bli gult av höstlöven. Att kunna förenkla ett höstmotiv på detta detta sätt är inte det enklaste. Jag får tacka Prinsen för att lockade mig till stranden vid Albysjön nära Tyresö slott. Det kändes mycket spännande att vandra i fotspåren av konsthistorien för att leta höstbilder.

Välkommen att se fler av mina bästa bilder från hösten i Stockholms Stockholms skärgård!

Gula löv mot silvervatten
Höstlöv mot silvervatten nära Tyresö slott - fotograf Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...