Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

23 oktober 2017

Höstbilder från Söderåsens nationalpark i Skåne

Så kom den igen. Den vackra färgrika hösten. Och väderleksrapporterna lovade några dagar med indiansommar i Skåne. Ett perfekt tillfälle att åka till fantastiska Söderåsens nationalpark och fotografera lite höstbilder tyckte jag.

Drog ned en regnig lördag på E4:an till ett vandrarhem i Höganäs. Möttes där av ett grådisigt hav. Men nästa dag skulle solen visa sig. Det hade dom lovat. Men söndagen var lika molnig och disig. Och måndagen. Och tisdagen. Och resten av veckan skulle också bli det.

Så det blev tråkigt nog ett besök vid Söderåsen med sammanhängande gråa moln hängande på himlen. Inte alls vad jag hade hoppats på. Jag var i alla fall där och fick göra det bästa av situationen. Jag började nere i dalen och följde Skäraån uppåt någon kilometer. Sedan begav jag mig uppåt till Kopparhatten. Fastän det var en grå måndag så var parken fylld av besökare.

Nåja, jag blev i alla fall riktigt nöjd med några bilder. För ned i bokskogen kommer solstålarna ändå inte. Men utsiktsbilden från Kopparhatten hade blivit bra mycket bättre i solsken.

Tidigt på tisdagen insåg jag att det var lika bra att åka omedelbart hem igen. Vädret skulle bli sämre i veckan med regnskurar. Att köra 55 mil hem i regn lockade inte. Väl tillbaka i Stockholm så lyste solen resten av veckan.

Höst i bokskogen vid Söderåsens nationalpark © Mats Lindfors Webbkusten


Höst vid Skäraån vid Söderåsens nationalpark © Mats Lindfors Webbkusten


Höst vid Söderåsens nationalpark © Mats Lindfors Webbkusten



Höst vid Söderåsens nationalpark © Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...