Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

05 april 2012

Konstpaus - Smedjan i Söderfors bruk 1782

Min pappa kom från Söderfors i norra Uppland, där Dalälven brusade förbi på väg mot Älvkarleby och Skutskär och ut i havet. Han flyttade från Söderfors vid fyrtio års ålder, till Stockholm där han jobbade som ingenjör. Han pratade ofta om Söderfors och verkade aldrig riktigt lämnat bruket i sina sinnen. Mina barndoms somrar till bringades nästan alltid i Söderfors. Där allt kretsade allt kring järnbruket. Så jag har nog lite järn i mina ådror misstänker jag.

Jag hittade denna fin målning "I ankarsmedjan" från Söderfors i Nationalmuseets samlingar som man kan se på webben, målad 1782 av Pehr Hilleström d.ä.

Smedjan i Söderfors bruk 1782

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...