Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

17 februari 2024

Inspirerande och lärorikt om bildkomposition

Jag tipsade om denna jätteinspirernade film på Facebook i veckan, men närapå ingen var intresserad. Med tanke på att jag har ett hundratal fotointresserade vänner, kändes det rätt nedslående. Så jag gör ett blogginlägg istället. 

Alla kan ta skarpa och rättexponerade bilder med dagens kameror. Men det gör tyvärr inte automatiskt att bilderna blir speciellt intressanta. Detta gör ingen till fotograf. Det är fotografens tränade förmåga att se och komponera bilden som gör skillnad. Bildkomposition är kanske inte det hetaste att tänka på för många. Men det är grundläggande och viktigt som man inte kan lära och repetera för många gånger.

Hur man jobbar sig fram till att hitta den bästa bildvinkeln. Och sedan väljer ut den bästa bilden. Visa bara den bästa bilden, det trycker Scott Kelby hårt på. Jag kan inte annat än att hålla med. Det blev 50 väl spenderade minuter. Fullärd blir jag aldrig. Trots att jag fotograferat och sålt bilder i årtionden.

Scott Kelby spills the secrets that most photographers aren't talking about when it comes to composition. Understanding the basic rules is important, but knowing how to work a scene will advance your photography skills.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...