Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

28 december 2023

Blev osams med barnfamilj med såg i ett naturreservat

 

Längst ut på Gålö finns en liten tall som jag gärna återkommer till under olika årstider. Igår med en decimeter snö, sol, blå himmel och frost i barren skulle ha blivit en riktigt bra bild. Men vid sidan av tallen låg en nedfallen björkstam. I björkstammen höll en person på att såga med en fogsvans för att att få ved för att grilla. Jag blev smått chockad, i ett naturreservat ska naturen vara orörd. Det är förbjudet att såga i döda nedfallna träd. 

När jag påpekade detta för familjen så blev pappan helt galen och skrek att jag skulle försvinna från platsen. Han ville inte ha mig där. Jag var en tragisk person, skrek han upprepade gånger Trädstammen var ju död och nedfallen så då hade han rätt att såga tyckte han. Att han befann sig i ett naturreservat där andra regler gäller fattade han inte och kunde inte ta till sig hur mycket jag än påpekade det. Förklara, upprepade han hela tiden. Vid parkeringen sitter en stor skylt med "Naturreservat" skrivet. Och även de regler som man skulle förhålla sig till. Det hade undgått honom helt. 

Det tråkigaste var att bilden som troligen skulle ha blivit mycket bra aldrig blev tagen. Jag blev tyvärr bortjagad därifrån av en "galen" familjefar. Hoppas att jag får en ny chans att fotografera den lilla tallen under vintern. Gärna på en vardag då stadsborna är på sina arbetsplatser.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...