Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

05 april 2022

Det krävs tid för att se det riktigt fina i bilden

 Att se tar tid ibland. Åtminstone för mig. Jag tog en bild på ett par sångsvanar i förra veckan. De landade nära mig i viken under ett högljutt mäktigt trumpetande. En helt OK vanlig snygg bild på svanar tyckte jag. Och tänkte inte mer på den. 

Men igår så såg jag bilden på ett helt annan sätt. Fast bilden vid första betraktelsen ser väldigt enkel ut, så är det så många element i bilden som harmonierar på ett nästan mirakelöst sätt. Formerna, färgerna, rytm, mönster, repetition och positionerna på svanarna. Ljuset är helt platt vilket oftast brukar vara till en nackdel blir här till en fördel. Och får bilden att lika en del japanskt måleri. 

Många bilder tar och behöver tid för ses på djupare plan. Och kanske också kunskap och erfarenhet. Man kan få uppleva mer än man först anar. Det enkla kan vara det mer komplicerade. 

Se gärna fler av mina fågelbilder i albumet Djur & fåglar.

Alla bilder där går att köpa/beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.


Sångsvanar på vårvintern
Två sångsvanar simmar i vårisen i Stockholms skärgård


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...