Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

26 juli 2021

En mycket kär udde för mig vid Dalälven nära Söderfors

 En halvtimmes båtfärd på Dalälven från brukssamhället Söderfors i norra Uppland låg mitt landställe, där jag vistades på somrarna från tio års ålder. Pappa var född och uppvuxen i Söderfors. Vi bodde i en liten enkel stuga som låg på en udde utan telefon, elektricitet och vatten. Ett par kilometer från närmaste väg. Där stortrivdes jag med mina föräldrar trots att jag aldrig hade några barn att leka med. Enklare och vackrare än så är det svårt att bo under somrarna med 250 graders sjöutsikt. Naturen var karg på den steniga udden. Där växte mest tallar och ljung, med en utsikt som tog fullkomligt andan ur en. 

Redan där borde jag ha blivit naturfotograf, när jag vid fjorton års ålder upptäckte och blev besatt av fotografin. Men det blev jag inte för i mina motiv handlade allt om kompisarna och staden. Men jag tror ändå att det var där grunden till mitt landskaps och naturfotograferande lades. 

En timme kvar till solnedgången och det var dags att lämna den vackra udden i Dalälven för den här gången. (Mobilbild)


 Under juli månad fick jag möjligheten att återse mitt kära barndoms lantställe igen. Jag hade köpt en gummibåt och motor för att E och jag skulle kunna ta oss dit. Mina föräldrar sålde stugan till E:s mamma för ca trettio år sedan och nu är min E och hennes syskon stugans ägare. E:s och min mamma var bästa vänner från tio års ålder och livet ut. 

Hettan var obeskrivlig dessa två gånger jag och E besökte stugan och fjärden låg spegelblank. Svetten lackade. Blinningarna och blindbromsarna hade högtidsstunder under vår korta vistelse. Somrarna i min barndom minns jag mest som svala och regniga. 

Det tog inte lång stund innan bilderna började att komma till mig. Jag jagar sällan bilder dom kommer oftast till mig. Tre tallar, stenar och ljung vid älven, det blev en riktigt fin bild tycker jag. 

Se gärna fler av mina bilder i albumet Upplands kust och vatten.

Alla bilder där går att beställa som fotokonst på högkvalitativa fotoprintar. Jag har över tjugo års erfarenhet av att sälja printar som fotokonst. Drev ett eget galleri med min fotokonst på Södermalm I Stockholm i dryga sju år. Bilderna går att finna hela Sverige och i flera av världens länder.

Klicka på bilden nedan för att se den större och för printbeställning.

Tre tallar vid Dalälven

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...