Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

10 september 2017

Nästan en sensommardröm en lördagskväll vid båthusen

Det var en vacker skön sommardag. Vi hade tagit oss till Stenöorns naturreservat söder om Söderhamn. Men där kammade jag noll.  Jag hade helst velat fotografera blommande ljung. Men den fanns det inte mycket av. Lugnt och härligt var det i alla fall. Vi var där helt ensamma i timmar. Ingen annan människa syntes till. Mycket ovanligt.

På hemvägen började det skymma och vi beslöt oss för att svänga av till Trollharens fiskeläger. När vi kom fram så såg det ut som vi hamnat i en skön sensommardröm. Båthusen speglade sig i vattnet och månen lyste över taken. Det var ett perfekt ställe att ta en fika på. Kaffet och wienerbröden plockades fram. Ganska snabbt upptäckte vi att vi inte alls var ensamma. Tiotusentals myggor hade stämt möte på samma plats. Att stå stilla eller att sitta ned var omöjligt. Fikat fick intagas gående i cirklar för att inte bli uppäten av de aggressiva insekterna.

Men inga myggor i världen kunde stoppa mig från att gå omkring och fotografera den vackra omgivningen. Jag tog en hel del bilder på båthusen som speglades i vattnet. Stundtals fick jag sopa luften framför objektivet från mygg. Jag har aldrig tidigare varit med om något liknade. Det har varit en underlig sommar i år. Myggen kom först den 2 september. Och då som en invasion.

Bilden finns att beställa i galleriet Svenska kustlandskap

Båthus vid Trollharen nära Ljusne i Hälsingland - fotograf Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...