Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

12 oktober 2014

Höstkänning på Östra Lagnö i Roslagen

Under den varma sköna oktoberlördagen igår besökte jag Östra Lagnö i Roslagen. Ett naturskyddsområde som tillhör Skärgårdsstiftelsen. Med en klarblå himmel och en frisk bris över fjärdarna så trodde jag inte mycket på att kunna ta några bra bilder. Men något starkt lockade mig ändå dit ut till den östra udden, där man kan blicka ut över de vidsträckta ytterskärgårdsfjärdarna. Bara upplevelsen i sig av att bara vara och ta in de fria vidderna brukar vara en kick.

Höst på Östra Lagnö, Roslagen i Stockholms skärgård

Det var som bilfärjan till Ljusterö bara stod och väntade på mig och jag rullade bara ombord och den avgick på några sekunder. Vilken otrolig tur. Efter en halvtimme så hade jag hunnit längst ut ut på Östar Lagnös udde. Stora vattenpussar fanns på den avsmalnande grusvägen innan parkeringen. Den sista biten var en skön promenad genom skogen. Vinden hade avtagit och en del moln hade bildats, så det var bara att ta upp kameran och börja plåta.

Under två timmar blev det några hundra bilder tagna. Många bara med några små förskjutningar så att jag kan välja den bästa kompositionen senare när bilderna har fått mogna. Det är ofta att de bilder som jag vid tillfället inte tror så mycket på visar sig vara bland dom bästa. Som den översta bilden jag visar här. Trodde inte riktigt på att vassen skulle göra sig bra som förgrund. Men där hade jag fel.  Jag tycker om att ha fel ibland.

Höstskymning på Östra Lagnö, Roslagen i Stockholms skärgård

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...