Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

24 september 2014

Upptäcker nya kustvyer på Öland

Sedan en vecka tillbaka är jag på norra Öland. Ett efterlängtat miljöombyte efter över tjugo år i Stockholms skärgård. Här finns så mycket kust och hav att jag nästan blir vimmelkantig. Jag hade tur med två fantastiska sommardagar när jag kom hit. På lördagen låg havet spegelblankt när jag tog mig till raukarna vid Byrum. Ett helt makalöst område med sexhundra meter bara med raukar. Vattenståndet var så lågt att det gick att gå runt raukarna från sjösidan också. Jag plåtade till mörkret helt tog över. Blir det det sista fina minnet från årets sommar? En av sommarens bästa dagar var det i alla fall. Sedan kom stormbyarna från norr.

Nästan alla sommargäster tycks ha lämnat ön. På sex timmars bilfärd från Borgholm till Byxelkrok såg jag mindre än tio bilar i trafiken. Och klockan var bara sju på kvällen. Helt underbart lugnt tycker jag. Jag trivs riktigt bra i öde landskap.

Byrums raukar på Öland en helt vindstilla kväll på sensommarens sista andetag.



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...