Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

11 juni 2012

Ett besök i Häringe-Hammersta naturreservat

I förra veckan kom jag äntligen iväg till Häringe - Hammersta naturreservat på Södertörn. Det hade tyvärr aldrig blivit av tidigare att besöka detta för mig relativt sett nära liggande område. Först uppsökte jag Häringe Slott på omsrådets norra del och tittade på skulpturparken där jag bl.a. hittade en riktigt klassisk skönhet. Slottet byggdes på 1600-talet men jag vet inte när just skulpturparken kom till. Kvällen avslutades med ett besök vid den gamla borgruinen på den södra sidan av Landfjärden. Det var en spännande och fantasieggande miljö att vistas i under skymningen med flera gökpar gockande från olika vädersträck samtidigt. Ett återbesök kommer att göras inom kort. Det finns mycket mer att se där än vad jag hann med denna kväll.

Häringe Hammersta naturreservat förvaltas av Skärgårdsstiftelsen. Läs mer om reservatet på Skärgårdsstiftelsens hemsida.

Å vid Häringe Hammersta naturresarvat på Södertörn
Borgruin vid Häringe på Södertörn 

Häringe på Södertörn

Skulptur i skulpturparken vid Häringe Slott på Södertörn 

Häringe på Södertörn 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...