Men så börjar jag att fundera lite över Metas AI-projekt. De absoluta majoritet av bilderna på Instagram och Facebook är ju rena skitbilderna. Förlåt om jag kränker någon. Är det smart att träna på skitbilder? Skit in och skit ut brukar det heta. Vi fotografer är kanske rädda i onödan. Eller? Ingen vet än så länge.
AI-bilder är inte fotografi, det är fotoliknande illustrationer. I en del sammanhang duger det att använda, där det inte är så noga med kvalitet och äkthet. Bildbyråerna är fulla med ganska meningslösa och intetsägande genrebilder som får illustrera allt möjligt. Dom lär få tuff konkurrens med AI. Hur ofta läser man inte att bilden har inget att göra med det aktuella sammanhanget. Där lär AI ta över. Så gissningsvis blir det bildbyråerna som kommer att bli de stora förlorarna.
Frågan för mig blir, vill mina kunder ha fejkade fantasibilder från Stockholms skärgård eller äkta vara. Ingen vet svaret ännu. Men att kosta på print och ramning för flera tusentals kronor, är det värt det på AI? Jag är tveksam på den punkten. Men man vet aldrig.