Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

11 mars 2019

Skitfult men ändå fantastiskt på Sven Harrys

Vilken tur att jag tog mig tiden att gå och titta på det som inte är mitt främsta intresse. Fotografier på människor är ju inte mitt eget motivområde alls. Och samlingsutställningar brukar jag oftast inte inte gilla. Det brukar bli för splittrat. Men fotoutställningen "Here’s looking at you" på Sven Harrys lyckas ändå bli oerhört intressant att se. Bland 98 fotografer med 199 bilder från Hasselblads samling av fotografi fanns många guldkorn att beskåda.

Bilderna hängde utan namn och titelskyltar vilket faktiskt var bra. Nu kunde man se vilka bilder bilder som man gillade eller ogillade och senare hitta namnen på en verkslista. Mina två favoritbilder på utställningen visade sig inte oväntat vara fotograferade av Irving Penn och Anton Corbijn. Två fantastiskt skickliga fotografer men med två helt olika tekniska arbetssätt. Penn som behärskade tekniken till fulländning och Corbijn som istället är lite "slarvig" tekniskt. Ändå är båda mina favoriter. Det är inte perfektionism som gör bilder bra. Det måste till något annat som är viktigare. Det har dom båda.

Men det var något som jag tyckte var skitfult och som störde mig mycket. Alla dessa gräsliga vita passepartouter till oftast svarta ramar. Jag tycker inte om passepartouter till fotografier. Jag ser fotografier mer som oljemålningar och då räcker det med bara en ram. Mycket snyggare! Jag gillar fotokänslan. Foto med ram det räcker. Lars Lerin gillar väl inte heller passepartouter på sina akvareller har jag läst om.

Det fanns dock några få fotografer på utställningen som hade samma smak som mig när det gällde ramning. Till exempel Cindy Sherman och Elina Brotherus hade fotografi med bara ram. Två fotografer som håller sig i toppen inom konstfoto i världen. Så ska det se ut. Jag tog tyvärr inget foto på deras bilder.

Själv så har jag levererat mina bilder endast med glas och ram då ramning önskats de senaste 20 åren. Och alla kunder har varit nöjda. 

Pavarotti fotograferad av Anton Corbijn - en fantastisk fin bild.

Det skulle blivit så mycket snyggare utan passepartouter. 


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...