Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

15 januari 2019

Min självklart bästa naturbild från 2018

Ibland är det bara så självklart att man inte ens behöver tänka det minsta. Valet av min bästa naturbild från 2018 är just så självklar.

Jag åkte ut till Gålö i Stockholms södra skärgård. Där bredvid havsbadet brukar det hålla till många arter av sjöfåglar. Fåglarna fanns där i massor men också många badgäster som höll sig kvar framåt den varma sommarkvällen i mitten på maj. Jag fick därför vänta länge på att kunna fotografera en landskapsbild med enbart klippor och vatten. För att ha något att förströ mig med satte jag på mitt längsta zoomobjektiv på kameran och tittade lite närmare på sjöfåglarna.

Efter ett litet tag fick jag höra en eskalerande ejdersång från elva gudingar. Och rörelse. Dom började att simma rakt framåt i en formation och guppa upp och ned rytmiskt med en åda i mitten. Vilken uppvaktning! Ljuset och speglingarna i vattnet var drömlikt. Närmare än att få uppleva magi i naturen än så här kommer man inte.

Jag han följa ejdrarna med kameran i drygt en minut, sedan var det hela över. Jag tror till och med att vår skickliga konstnär Bruno Liljefors (1860-1939) hade tyckt mycket om den här bilden. Han som gjorde sig känd för sina livfulla naturliga målningar av sjöfåglar i Stockholms skärgård.

Se helst bilden i större storlek / beställ bilden på min bildmarknad

Ejdrar - elva gudingar och en åda i Stockholms skärgård © fotograf Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...