Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

29 oktober 2018

Höstar när nästan ingenting går som planerat

Förra hösten i slutet på oktober lovade metrologerna sol i södra Skåne och nära sommartemperatur om dagarna. Jag fick snabbt tag i ett billigt vandrarhem nära Höganäs och satte mig i bilen och åkte dit. Rummet visade sig vara paniskt litet, men hade två små fönster mot havet i alla fall.

Morgon därpå när jag vaknade såg jag bara dimma utanför fönstren. Men solen lyste fortfarande i väderleksprognosen. Och skulle lysa hela veckan. Jag tog det lugnt första dagen och väntade på bättre väder. På kvällen flyttade ett mindre golfgäng in på vandrarhemmet. Deras intresse var inte bara att spela golf. Utan också att dricka whiskey. Det blev en högljudd kväll utanför min dörr och jag somnade sent.

Nästa morgon var det samma dimma utanför fönstren igen. Men solen lyste fortfarande i väderprognosen. På vinst och förlust så bestämde jag mig ändå för att åka till Söderåsens nationalpark med sina fina bokskogar och raviner. Promenerade runt där i några timmar till skymningen sänkte sig. Några bilder hade det trots allt blivit. Men inga mästerverk. Den bild som jag blev mest nöjd med tog jag när jag kom tillbaka till bilen. Ett tiotal meter bakom bilen lyste gula löv skarpt på några bokgrenar i den övrigt rätt murriga bokskogen. Jag tog några bilder i mycket svagt ljus.

Höststämning i Söderåsens vackra bokskog - fotograf Mats Lindfors Webbkusten


Tillbaka på vandrarhemmet laddade golfgänget upp med fler alkoholhaltiga drycker och blev allt högljuddare mot kvällen. Då beslöt jag mig för att åka hem redan nästa dag. Visserligen hade jag betalt rummet flera dagar till, men jag stod inte ut längre.

Denna höst så planerade jag att skicka iväg min gamla segelbåt till skroten. Jag kunde ju få skrota den gratis med hjälp av skrotpremien.Varje ledig stund så jobbade jag med att plocka ut mina grejor och göra den klar för hämtning. Glad och äntligen klar skickade jag ett mail till Båtskroten och beställde hämtning. Men fick snabbt svaret att skrotpremien var slut och skulle kanske återkomma nästa år. Så segelbåten får stå kvar på tomten ett tag till i väntan på ett nytt bra tillfälle. På höstarna går inget som planerat.

Ovanstående bild från Södersåsens nationalpark finns nu att beställa på mats bildmarknad i galleriet Svenska kustlandskap.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...