Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

12 december 2017

Dagar av nästan bara mörker

Dagar av nästan bara mörker. Och själv hade jag noll inspiration. Så vad gör man? Trots det nästan hopplösa att åka ned till havet och försöka hitta någon bild, så drog jag iväg till Torö vid lunchtid. Det brukar ju ändå vara skönt att vistas en stund på stranden vid havet. 


Det blåste friskt från sydväst och en del vågor hade kammar av skum som slog upp mot stenstranden. En ensam surfare försökte stå på sin bräda i halvmörkret, men föll i vattnet gång på gång och gav upp snabbt och åkte hem. Jag dröjde mig kvar och gick fram och tillbaka för att försöka hitta en intressant bildvinkel. 

En strimma av ljus mitt bland dom mörka molnen visade sig på himlen. Jag försökte att utnyttja det. Bygga bilderna kring det ljuset. Det viktigaste för mina bilder är ljuset. Sedan kommer kompositionen och därefter rytmen. Bra bilder har alltid rytm har jag upptäckt med åren. Utan rytm har dom inget liv. Ljus, komposition och rytm, då svänger bilderna. Jag känner mig mycket nöjd med några bilder från besöket av Torö i halvmörker. Plåtade med noll inspiration. Det gäller att kunna arbeta och skapa i nästan alla lägen. Och när jag väl lyckas blir jag så nöjd. 

Snart finns bilden på min bildmarknad...

Friska vågor slår mot stenstranden på Torö © Mats Lindfors Webbkusten fotografi

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...