Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

27 september 2017

Första dagen på Öland blev riktigt riktigt lyckad

Vi hade tio dagar i september inbokade på Öland. Vi hade hyrt en liten stuga mitt ute i naturen. Våra närmsta grannar skulle vara tjurar. Nästan hela sommaren hade glidit förbi utan att märkas. Hur skulle vädret bli? Skulle hösten hinna före?

Planen var att vi skulle bo så att vi lätt kunde göra utflykter i alla väderstreck. Närmaste affär låg en mil bort i Sandvik. Och där nere vid hamnen låg en trevlig men enkel fiskrestaurant. Bättre kunde det inte bli tyckte E och jag.

Den första dagen blev havet och himlen blått. Vågorna kom rullande från väster. Vi körde söderut på en liten grusväg längst med havet. Då plötligt fick jag syn på ett intressant fotomotiv. Och tvärbromsade och styrde av vid sidan. Där stod några små kalkstenhus och ett träd i en sluttning mot havet.

Jag var tyvärr lite bekväm och tog bara kamerahuset med normalzoom med mig när jag närmade mig husen. Men det skulle jag få ångra. Det fanns hur många vinklar som helst att ta bilder ifrån allt medan en tjock molnskärm närmade sig. Jag fick faktiskt springa runt och plåta så snabbt jag kunde. Så bråttom var det. Insåg att jag behövde en kraftig vidvinkel och den låg i bilen. En snabb rusch dit. Och sedan tillbaka och plåta till solljuset försvann.

Efteråt kunde jag titta på bilderna och se att jag hade haft femton minuter på mig innan molnskärmen släckte solljuset. Men jag hann få några fina bilder och den första dagen blev riktigt riktigt lyckad!

Bilden finns att beställa i galleriet Svenska kustlandskap

Kalkstenshus vid havet på Öland - fotograf Mats Lindfors Webbkusten



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...