Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

02 november 2016

Varför pratar ingen om den viktiga rytmen i bilder?

En dag kom det in en man i galleriet och tittade på mina bilder. Det var på den tiden då jag hade ett galleri på Södermalm i Stockholm. Han granskade bilderna med stort intresse och sade att jag hade en så fin rytm i mina bilder. Och så frågade han vilken konstutbildning jag hade. När jag svarade ingen alls så såg han lite lätt chockad ut. Han var själv utbildad konstnär.

Det var då jag blev medveten om att det finns rytm i bilder. Det var något jag hade förbisett helt. Det hade ingen någonsin tagit upp i böcker och artiklar som jag läst om fotografering. Det fick mig att se bilder på ett nytt sätt. Men ändå så hade jag helt omedvetet hittat fram till rytmen. Så oerhört intressant och lärorikt att få veta!

Nu tycker jag mig ofta se att det som skiljer ut bra bilder mot mindre bra att de bra bilderna har en rytm. Det får kanske bilder att svänga och kännas lite som musik.

Det är sällan jag hittar någon som har skrivit om rytm i bilder. Men nyligen så hittade jag en intressant text. Läs gärna "Why rhythm makes this photo rock".

Hoppas att kan du känna rytmen i en av mina senaste bilder, fotograferad under hemresan från Kullaberg vid Vättern i lördags?

Höstvy vid Vättern nära Gränna.


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...