Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

20 juni 2016

Usla förhållanden vid Ängskär på Upplanskusten

Klar sol från en ljusblå himmel. Nästan inte ett moln vid Ängskär på Upplandskusten. Och bara några fjuttiga krusningar på havet. Inte alls ett bra läge för en landskapsfotograf. Men toppen för den som bara vill njuta av naturen.

Jag gick runt runt med kameran och spanade efter något motiv som var värt att fotografera. Men icke. Allt tycktes falla platt till marken. Det intressantaste ljuset brukar vara runt solens nedgång. Men dit var det två timmar och magen kurrade mer och mer. Inte alls ett bra läge. På en plats fick det att rycka i avtryckarfingret. Jag tog en bild där. Vanligtvis så tar jag flera bilder med olika vinklar och perspektiv för att få det rätta uttrycket. Sedan gick jag och E tillbaka till bilen där bröd och dryck fanns.

De fyra andra bilderna under kvällen var blev så dåliga som jag väntade. Men den här bilden blev jag förtjust i trots alla dåliga odds. Det enkla blir ofta bättre än man tror.

Släta klipphällar vid Ängskär på Upplandskusten.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...