Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

04 juli 2015

Tio års skillnad på min digitala bildbehandling

Tio års skillnad på min bildbehandling. 2005 med Photoshop och nu 2015 med nya Lightroom 6. Bildbehandlingsprogrammen har verkligen utvecklats. Oj, oj, vilken skillnad det blir! Och speciellt på vissa av mina första digitala bilder som jag fotograferade år 2005. Vilken tur jag fotograferade i RAW så att jag kan göra om bilderna igen. Men vilket jobb det blir. Jag kommer nog aldrig att bli klar.

8000 bilder ska bort från min gamla bildbyrå som inte längre hänger med i funktionalitet. Jag tar bort en bild i taget kastar och flyttar till nya platser och gör om en del. Det är då jag upptäcker att en del bilder kan bli som nya igen. Som den här bilden som jag fotograferade på Stora-Nassa 2005 med min då sprillans nya Canon 1Ds mark II. Som var den tidens överlägset bästa digitala kamera.

Den bilden i nya versionen kan man nu bl.a. hitta på min nya bildmarknad "Archipelago Fine Art"

Den tio år gamla bilden bildbehandlad 2005

Den tio år gamla bilden bildbehandlad 2015

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...