Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

15 juli 2015

Fin fin "vågad" fotoutställning på Artipelag 2015

"Land meets water" är en strålande fin och inspirerande fotoutställning på Artipelag, den vackra konsthallen vid Baggensfjärden. Där kan man under sommaren se amerikansk och europeisk fotografi från 1860 till idag. Läget för att visa dessa över 300 bilder av 40 konstnärer kunde inte varit bättre vald. Och på strandpromenaden till konsthallen visade sig även en säl för att hälsa oss välkomna.

Klippor vid Ut-Fredel i Stockholms ytterskärgård (inte med på utställningen - min bild)


Fantastiskt bra gjort att visa "Land meets water" under sommaren. Kuster, sjöar, vattendrag i närhet till naturen tilltalar många och har varit ett kärt motiv att avbilda för målare och fotografer i hundratals år. Därför är det kanske även lite "vågat" inom det nutida konstetablissemanget att göra denna utställning som annars gärna tar avstånd till vad vanliga människor tycker om. Jag saknar bara modet och viljan att ha inkluderat några av de skickliga fotografer som bor i och kring skärgårdslandskapet i Stockholms län. Det hade gett utställningen ytterligare en till dimension, enligt min helt partiska uppfattning.

Utställningens största behållning för min del var att få se bilderna av Edward Weston, Ansel Adams och Olafur Eliasson. Helt klart sommarens bästa fotoutställning i länet 2015. En inspirationskälla av sällan skådat slag!

Läs gärna mer om utställningen på Artipelags hemsida.
 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...