Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

27 mars 2014

Riktigt enkelt är många gånger bäst

Man behöver inte krångla till det. Bra bilder ska helst vara enkla. Enkelt är många gånger bäst. Och det går alldeles utmärkt att fotografera hemmavid.

Hur många gånger har jag inte kommit ned till Kalvfjärden under de trettiotre år jag har bott på Tyresö-Brevikshalvön. Det borde vara omöjligt att fortsätta att ta nya bilder där. Bilder som blir bra.

Många fotografer reser ständigt till nya platser världen över i jakt på nya bilder. Men inte jag. Jag håller mig till Stockholms skärgård, där jag har fotograferat i tjugofem år nu. Det har en fördel att lära sig ett område och följa dess årstider, stämningar och förändring. Hitta en ny bildvinkel på samma plats man stått så många gånger tidigare. Eller att går trehundra meter till vänster för att hitta något nytt.

För ungefär hundra år sedan fanns en liten konstnärskolloni som höll till vid Tyresö Slott tvärs över fjärden. Förra året var den en utställning om de konstnärerna på Prins Eugens Waldemarsudde. Det känns väldigt inspirerande att gå där med kameran i samma område där så mycket fin konst redan har skapats.

Se fler bilder från Tyresö-Brevik

Kalvfjärden sedd från Tyresö-Brevik i Stockholms skärgård. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...