Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

16 januari 2014

Det skrivs mycket om lycka just nu

Tidningarna skriver mycket om lycka just nu. Bland annat SvD. Äntligen så verkar fixeringen vid pengar ha släppt. Pengar är inte alls samma sak som lycka. Inte en dag för tidigt att inse det. Själv gjorde jag det för över trettio år sedan.

Det finns en lista på runt tio punkter på det som anses ge oss lyckligare liv. Men alla människor är ju olika. Så det är kanske bättre att fundera på sitt eget "lyckorecept".

Punkterna jag saknar bland lyckotipsen:

Skapande. Att skapa tror jag gör många lyckliga. För mig ger det ofta en lyckokänsla att hålla på med mina bilder.

Naturen. Att vara ute i naturen, helst i skärgården och vid kusten, gör att jag känner mig levande och ofta lycklig. Och det verkar många fler än jag göra.

Skönhet. Människor verkar i alla tider ha dragit till och velat omge sig med skönhet. Men skönhet kan givetvis betyda olika saker för den enskilda individen.

Kultur. Kultur berikar livet för väldigt många. Och kultur kan vara väldigt olika, från opera till svensktopp, Åsa-Nisse till Woody Allen, serietidningar till Cindy Sherman m.m. Att se bildkonst är en av mina viktiga lyckokällor.

Omväxling. Att kunna få omväxling på olika sätt ska givetvis inte glömmas bort. Fast på den punkten är jag nog lite slarvig själv måste jag erkänna. Det är lätt att fastna i gamla hjulspår. Jag måste skärpa mig!

Att få se denna lilla sten uppspolad på en sandstrand gjorde mig mycket lycklig. 

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...