Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

30 december 2013

Mellandagsmörkret fick ned mig på knä

Dagarna efter julen var obehagligt mörka även mitt på de korta dagarna. Och det passade  mig förträffligt bra. I mellandagarna brukar jag syssla med att se över att alla bilder och annat är ordentligt backuppade. Detta år var det dags för en ny hårddisk och allt flyttande av bildfiler tog nästan ett dygn.

Efter det hamnade jag nere på golvet där det fanns sladdar som hade samlats sig till en trasslig stor härva under flera år. Till slut blev det snyggt och prydligt därnere längst in under bordet och en hel massa sladdar och annat blev över.

Jag har bestämt mig sedan länge för att ha tre exemplar av alla bilder alla på olika hårddiskar. Varav några hårddiskar finns på en annan plats. Med tanke på hur lång tid som det har tagit att få ihop mitt bildarkiv så måste jag vara mycket rädd om bilderna. Dom mitt leverbröd. Försvinner bilderna så kan inte längre tjäna några pengar. Så det gäller att sköta alla backupper noggrant om jag skall vara på den säkra sidan. Ibland har en hårddisk kraschat, men det har jag räknat med, men inget har försvunnit hitintills.

Nu funderar jag allvarligt på att ha en bildbackupp på nätet, i en molntjänst. Fördelen är också att jag kan komma åt alla bilder var jag än befinner mig. Nästan i alla fall. Det måste finnas en bra uppkoppling.

Visst är det här tråkiga saker att tänka på. Men de mörka korta trista dagarna gör det lättare att göra det i alla fall. Inget ont som inte har något gott med sig.


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...