Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

25 augusti 2013

Tillbaka från lyckad fotografering i skärgården

Är just hemkommen från en lyckad fotograferingsvecka i Stockholms södra ytterskärgård. Den började mycket bra och slutade ännu bättre. Att vara på rätt plats vid rätt tillfälle är bland det viktigaste för mina bilder. När väder och ljus är fördelaktiga så går det så mycket enklare.

Jag tror också att det var bra att vara ute i bara en vecka denna gång så jag kunde vara helt fokuserad på  att fotografera och inget annat. Det var väldigt få människor i skärgården under veckan vilket också var en fördel. Efter skolstarten får skärgården ett helt annat lugn. Det är mycket bra för mitt fotograferande.

Nu är alla bildfiler inlästa i datorn och finns i tre exemplar på olika hårddiskar. Ett jobb som tog flera timmar. Jag valde lite på måfå ut en bild till bloggen som var synlig på skärmen och bearbetade den en aning i lightroom. En enkel och sparsmakad bild. Lugn. Stillsam. Jag tror att jag blir mer och mer inne på att förenkla motiven, skala av det som inte behövs.

Bilden togs under onsdagen som dessvärre slutade med en helt mulen kväll när jag hade tänkt att fotografera fullmånen komma upp från havshorisonten. Under natten vände vinden och blev nordlig och frisk. Att mitt ankare bara hade fått fäste i en tångruska och båten var på väg att driva in i en klippvägg gjorde att frukosten fick intagas rekordsnabbt. Sedan ut på en fjärd som gick vit av brännande vågkammar. Iväg till nästa ögrupp som skulle ge mig lä och en toppenfin ankarplats. Nära mitt nya favoritskär. Den bästa plats som jag hitintills har hittat.

Stockholms ytterskärgård med utblick mot havshorisonten. © fotograf Mats Lindfors

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...