Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

11 juli 2013

Stanna upp och se en bild i taget - länge - länge

Bildbrus. Bilder fladdrar förbi nästan överallt. Massor av bilder. Som stressar, gapar och skriker. Nästan hela tiden. Det kan bli för mycket så att människor i stället börjar att blunda, se bort så att nästan inget syns i själva verket. Inget som engagerar längre. Det känns om vi redan är där. Alla kan rent tekniskt fotografera. Bilder laddas upp på internet utan reflexion. Snabbt och mycket skall det vara. Snart drunknar vi i bilder överallt.

Själv vill jag att bilder skall hinna mogna. Se dom en i taget - länge. Låta dom sjunka in. Vila i bilden. Stanna upp och begrunda en bild i taget - länge. Ibland har jag en bild framme i en vecka och tittar på den då och då. För att kunna njuta länge. Tills jag tröttnar och får nog. Det är mitt sätt att se.

Det var nog därför jag startade en ny blogg "imagespot mixi söndags, där man kan njuta av en av mina bilder i taget med så lite störningsmoment som möjligt i en ren och enkel layout. Där kommer jag också att visa andra bildskapares bilder med jämna mellanrum.

Stenar på en strand vid havet på Torö i Stockholms skärgård - fotograf Mats Lindfors

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...